Inicjatywa na rzecz
dobrych świateł samochodowych

O INICJATYWIE

Oświetlenie pojazdów to temat, który cyklicznie powraca, szczególnie w okresie jesienno-zimowym. Budzi to liczne dyskusje i wątpliwości. Statystyki pokazują, że ryzyko wypadku, w tym z ofiarami śmiertelnymi pomiędzy zmierzchem a świtem jest kilkakrotnie wyższe niż za dnia. Związek wydaje się oczywisty: gorsze warunki jazdy, słabsza widoczność i większa wypadkowość. Natomiast w statystykach dominujące przyczyny wypadków są takie same jak za dnia: wymuszenie pierwszeństwa, nadmierna prędkość i alkohol. Przyczyny wypadków w postaci wad oświetlenia zajmują znikome miejsce. Czy oznacza to, że po zmierzchu kilkakrotnie wzrasta skłonność do nieprzestrzegania reguł ruchu drogowego? Oczywiście nie. Natomiast czynnik bezpieczeństwa z nim związany jest trudno mierzalny i sprawdzalny. Jakość oświetlenia może być dość niska, ale pozostanie nie wykryta jako przyczyna wypadku. Umyka to też uwadze kierowcy. Czy decydując się na podróż samochodem po zapadnięciu zmroku ryzykujemy? Często nie mamy wyboru, zwłaszcza gdy, dzień jest krótki, a do pracy czy szkoły trzeba dojechać i wrócić. Ryzykuje również pieszy czy rowerzysta, który może być bardziej narażony na niebezpieczeństwo wypadku drogowego.

Problem ze światłami dotyczy dwóch aspektów. Pierwszy z nich to niedoskonałe przepisy i wymagania, których początki sięgają 1958 roku. Na pojazdach mogą obecnie funkcjonować równoprawnie cztery różne klasy oświetlenia o zróżnicowanych właściwościach: tradycyjne, halogenowe, ksenonowe oraz nowoczesne systemy adaptacyjnych świateł mijania (AFS) i drogowych (ADB), przy czym możliwe jest stosowanie w reflektorach także nowoczesnych diod LED. Paradoksem jest, że właściciel najsłabszych świateł, które też najmniej oślepiają widzi najgorzej, a ponadto może być znacznie silniej oślepiany światłami wyższych generacji.

Warto wiedzieć, że na rynku są dostępne żarówki o słabej jakości, co trudne jest do ocenienia, a które mogą przynosić negatywne skutki. Istotny jest też problem części zamiennych, gdyż  brakuje możliwości zweryfikowania jego jakości.

Kolejny dotyczy niewystarczającej wiedzy kierowców o działaniu reflektorów, sprawdzaniu ich skuteczności oraz serwisowaniu. Wszystko po to, aby droga była jak najdalej oświetlona, a przy tym aby nie oślepiać kierowców nadjeżdżających z naprzeciwka. Równie istotne jest dostosowanie sposobu jazdy do rzeczywistych możliwości , aby nie stwarzać zagrożenia dla siebie i innych uczestników ruchu. Pojawia się bardzo realne pytanie praktyczne, gdy kierowca używa tylko reflektorów swojego pojazdu:  z jakiej odległości jest w stanie zauważyć przeszkodę i odpowiednio zareagować - dodatkowo narażony na olśnienie światłami pojazdów nadjeżdżających z przeciwka. Związany z tym temat to korektor pochylenia świateł - urządzenie, o którym wielu kierowców nawet nie wie, a wśród pozostałych niemało jest takich, którzy używają go nieprawidłowo.

Dodatkowym utrudnieniem jest skomplikowany i często niezrozumiały system prawny dotyczący oświetlenia.  Oznacza to, że w rzeczywistości jakość świateł pojazdu może znacznie odbiegać od potrzeb kierowcy - biorąc pod uwagę z jakiej odległości może on rozpoznać przeszkodę, np. pieszego rowerzystę, czy zwierzę niespodziewanie wkraczające na drogę - a następnie odpowiednio zareagować. Stanowi to także nie lada problem dla policji, biegłych i rzeczoznawców, którzy muszą rozstrzygnąć, czy w danych warunkach kierowca miał możliwość zauważenia przeszkody i uniknięcia wypadku.  Co zatem należy zrobić? Możliwych działań jest wiele. Aby były one wszechstronne, spójne, a przede wszystkim skuteczne Instytut Transportu Samochodowego powołał Inicjatywę na Rzecz Dobrych Świateł Samochodowych.

Celem INICJATYWY jest popularyzowanie wiedzy o właściwym dbaniu o światła  samochodowe oraz o ich optymalnym użytkowaniu. INICJATYWA pragnie dotrzeć do: 

 

  • kierowców
  • serwisantów
  • diagnostów
  • producentów
  • dystrybutorów samochodów i części zamiennych
  • osób odpowiedzialnych za kontrolę stanu technicznego oraz wszystkich innych.

 

Zadania INICJATYWY - Podniesienie poziomu świadomości i odpowiedzialności, między innymi na temat:

 

  • Jakie światła są najlepsze
  • Jak ocenić stan oświetlenia
  • Skąd uzyskać informacje (kierowcy) i jak je zrozumiale przekazać (producenci,dystrybutorzy, eksperci, serwis)
  • Dostosowania oświetlenia do sposobu korzystania z pojazdu
  • Strategii obserwacji drogi
  • Bezpiecznej prędkości po zapadnięciu zmroku
  • Reagowania na nieprawidłowości w innych pojazdach
  • Reagowania na sygnały od innych kierowców
  • Nawyków regularnej kontroli oświetlenia.

 

Zapraszamy do współpracy z INICJATYWYĄ!